Griepprik 2024

De oorzaak van griep is een virus. Sommige mensen kunnen er ernstig ziek van worden. Dat geldt vooral voor mensen van 60 jaar en ouder of mensen met bepaalde aandoeningen. Denk daarbij aan diabetes, een hartziekte, longziekte, nierziekte of een lagere weerstand door ziekte of medicijngebruik. Huisartsen en instellingsartsen nodigen deze groepen mensen elk najaar uit voor een gratis griepprik. Deze prik beschermt tegen ernstige gevolgen van griep.

Patiënten die in aanmerking komen voor de griepprik krijgen in oktober een uitnodiging toegestuurd.

Pneumokokkenprik

In het najaar van 2024 ontvangen mensen van 60 tot en met 63 jaar (geboren vanaf 1-1-1961 tot en met 31-12-1964) tegelijk met de oproep voor de griepprik een uitnodiging van de huisarts voor een gratis pneumokokkenprik. De pneumokokkenprik werkt vijf jaar.

Mensen van 60 jaar en ouder kunnen sneller en erger ziek worden van pneumokokken. Uw afweer wordt slechter als u ouder wordt. U kunt een ernstige ziekte krijgen zoals een longontsteking.

Waarom een pneumokokkenprik?

De bacteriën zitten bij veel mensen in de neus en keel, zonder dat ze er zelf ziek van worden.

• Door niezen en hoesten komen de bacteriën in de lucht.
  • U kunt ze inademen en er ziek van worden. Vooral als uw afweer minder goed is.

De gevolgen kunnen ernstig zijn:

• U kunt onder andere longontsteking krijgen.
  • Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging.
  • Na ziekte door pneumokokken kan uw gezondheid minder goed blijven.
  • U heeft kans op eerder overlijden.

De prik maakt de kans kleiner dat u ziek wordt door pneumokokken. Er zijn ruim 90 typen pneumokokken. In het vaccin zitten de 23 typen waarvan mensen van 60 jaar en ouder het vaakst ziek worden.

Kleine kinderen krijgen ook een vaccinatie tegen pneumokokken. Dat vaccin bevat minder types dan het vaccin waarmee ouderen worden gevaccineerd.

Na vaccinatie heeft u minder kans om ziek te worden.